ЗАСТОСУВАННЯ ПНЕВМООПАЛУБКИ ДЛЯ РЕМОНТУ ТА ВІДНОВЛЕННЯ КАНАЛІЗАЦІЙНИХ ТРУБОПРОВОДІВ ІЗ ВИКОРИСТАННЯМ КЛІНКЕРНОЇ ЦЕГЛИ ТА ПОЛІМЕРБЕТОНУ

Автор(и)

  • Д. Ф. ГОНЧАРЕНКО Харківський національний університет будівництва та архітектури, Ukraine
  • О. В. СТАРКОВА Харківський національний університет будівництва та архітектури, Ukraine
  • Р. І. ГУДІЛІН Харківський національний університет будівництва та архітектури, Ukraine
  • Є. Г. ДЕГТЯР Харківський національний університет будівництва та архітектури, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.30838/J.BPSACEA.2312.230221.45.716

Ключові слова:

пневматична опалубка, відкритий спосіб, каналізаційні трубопроводи, ремонт та відновлення

Анотація

Постановка проблеми. Значна частина стічних вод у містах України відводиться за допомогою каналізаційних колекторів діаметром від 300 до 1 400 мм, глибина закладання яких перебуває в межах 3...8 м. Значна їх частина зруйнована внаслідок корозійних процесів, які відбуваються в надводному просторі. Наразі проблема ремонту й відновлення мереж водовідведення стає особливо актуальною у зв’язку з підвищенням вимог до охорони навколишнього середовища. Руйнування на каналізаційних трубопроводах, зазвичай. стає причиною проникнення стічних вод у грунтові води і в грунт. Під час ремонту й відновлення колекторів водовідведення застосовуються відкриті й закриті способи виконання робіт. Беручи до уваги, що значна частина колекторів водовідведення проходить через місця, де відсутні транспортні артерії, через сільськогосподарські угіддя і мають незначну глибину залягання, а також те, що, як правило, їх лоткова частина не підлягає руйнації внаслідок корозії, доцільно виконувати ремонтно-відновлювальні роботи на них відкритим способом. Аналіз аварій на колекторах водовідведення, які мали місце в різних містах України, показав, що, як правило, внаслідок корозії відбувається інтенсивна руйнація склепової частини колекторів. В той же час лоткова частина колекторів через те, що вона постійно заповнена стічними водами, залишається неушкодженою. Для ремонту таких ділянок мереж водовідведення в останні роки експлуатуючі організації використовують поліетиленові та склопластикові труби. Ці труби меншого діаметра монтуються в збережену лоткову частину, зменшуючи при цьому діаметр мережі. Вартість нових труб досить висока, що, у свою чергу, збільшує експлуатаційні витрати. Пневмоопалубка дозволяє створити новий колектор, при цьому як основний несний елемент можна використати збережену лоткову частину.

Мета статті – оцінювання можливості застосування відомих матеріалів для виготовлення пневматичної опалубки, яка дозволить виконувати ремонтні роботи зі створення нового склепу з використанням як несної конструкції лоткової частини каналізаційного колектора, що дозволить значно знизити витрати на ремонт порівняно з використанням труб із полімерних матеріалів.

Висновок. Досліджені зразки матеріалів – тканина Mare 1400 та хайполон (ORCA 828) – можуть бути придатними для виготовлення пневмоопалубки, адже лабораторні випробування дозволили зробити висновок про відсутність будь-якої адгезії між бетоном та зразками матеріалів.

Біографії авторів

Д. Ф. ГОНЧАРЕНКО, Харківський національний університет будівництва та архітектури

Кафедра технології будівельного виробництва, докт. техн. наук, проф.

О. В. СТАРКОВА, Харківський національний університет будівництва та архітектури

Кафедра комп’ютерних наук та інформаційних технологій, аспір.

Р. І. ГУДІЛІН, Харківський національний університет будівництва та архітектури

Кафедра технології будівельного виробництва, аспір.

Є. Г. ДЕГТЯР, Харківський національний університет будівництва та архітектури

Кафедра технології будівельного виробництва, аспір.

Посилання

Aleynikova A.I., Volkov V.M., Honcharenko D.F., Zubko H.H. and Starkova O.V. Metodolohichni osnovy podovzhennya ekspluatatsiynoho resursu pidzemnykh inzhenernykh merezh [Methodological bases of extension of operational resource of underground engineering networks]. Kharkiv, 2017, 320 p. (in Ukrainian)

Spetsial'no razrabotannyye tkani ORCA dlya lodok RIB [Specially designed ORCA fabrics for RIB boats]. Electronic resource. URL: http://orca.eu/ru/produit/50362-2/ (in Russian)

Fischer W. Unterschiede von Rohren aus gefülltem und ungefülltem Polypropylen in Prüfung und Anwendung. KA Korrespondenz Abwasser, Abfall, 2015, no. 9 (60), pp. 765−772.

Goncharenko D.F., Ubyivovk A.V., Garmash O.O. and Gorokh M.P. Restoration of urban underground workings using secondary polymer composites. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. 2019, no. 1 (169), pp. 110−116.

HEYtex. Texineering – industrial HEYboat: Electronic resource. URL: http://heytex.com/en/portfolio-item/texineering-industrial-heyboats/

Hlozek H. and Smetaczek A. Rationeller Kanalbau für Profilkanäle mit der Pneumoschalung. Korrespondenz Abwasser. 1998, no. 6, pp. 1107−1109.

Johnstone D. The use of epoxy and polymer modified cementitious coatings to re-line old concrete and brick manholes and sewer structures. Corrosion and Prevention. 2017, no. 2, pp. 845−852.

König K. Linerendmanschette im begehbaren Kanal. Wasser. Abwasser. 2015, no 3, pp. 384−387.

Raganowicz A. Der kritische Zustand von Abwasserkanälen. Wasser und Abfall. 2015, no. 9, pp. 28−31.

Stein R. Stand und Einsatzbereiche der Injektionsverfahren bei der Kanaisanierung. KA Korrespondenz Abwasser, Abfall. 2015, no. 5 (61), pp. 386−398.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-24

Номер

Розділ

Статті