КЕРУВАННЯ ВАРІАБЕЛЬНІСТЮ ЕФЕКТИВНОЇ ЕКСПЛУАТАЦІЇ АВТОМОБІЛІВ НА ОСНОВІ МЕТОДУ АНАЛІЗУ ФУНКЦІОНАЛЬНОГО РЕЗОНАНСУ

Автор(и)

  • О. П. САКНО Придніпровська державна академія будівництва та архітектури, Україна
  • Т. М. КОЛЕСНІКОВА Придніпровська державна академія будівництва та архітектури, Україна

DOI:

https://doi.org/10.30838/J.BPSACEA.2312.230221.80.721

Ключові слова:

автомобіль, метод аналізу функціонального резонансу, технічний стан, технічні впливи, технологія, технічне обслуговування

Анотація

Постановка проблеми. Методологія, наведена в цьому дослідженні, спрямована на моделювання варіабельності технічного стану під час експлуатації автомобіля в складній соціально-технічній системі «автомобіль − людина − навколишнє середовище». Це дозволяє змоделювати зміну експлуатаційних властивостей автомобіля залежно від його експлуатації, що впливає на зміну технічного стану, методом аналізу функціонального резонансу (МАФР). Варіабельністю технічної експлуатації автомобіля потрібно керувати, а не знижувати чи ліквідувати, оскільки це є перевагою, а також умов для безпеки та функціонування складних соціально-технічних систем. Щоб керувати ними, спочатку слід контролювати варіабельність технічної експлуатації автомобіля. Це вимагає виявлення та розроблення наборів відповідних показників. Їх інтерпретація дозволяє робити висновки щодо рівня технічного стану, експлуатаційних властивостей автомобіля і безпеки руху та підтримує прогнозування виникнення майбутніх подій (відмова, несправність). Висновок. Визначено основні принципи МАФР щодо моделювання варіабельності технічного стану під час експлуатації автомобіля в складній соціально-технічній системі «автомобіль − людина − навколишнє середовище». Встановлено взаємозв'язок між визначенням безпеки руху, моделлю МАФР та показниками експлуатаційних властивостей автомобіля. Розроблено модель МАФР щодо технічного обслуговування ходової частини автомобілів. Вона складається з набору функцій, які описують дії, що проводяться з обслуговування автомобілів для забезпечення їх справного стану. Розроблено структурну схему реалізації функціонально-орієнтованих технологій для технічного обслуговування та ремонту автомобілів, що враховує особливості конструкцій та рівень технологій для технічних впливів. Це дозволяє об’єктивно визначити необхідний обсяг робіт із ТО залежно від результатів діагностики та наявності технологічного обладнання.

Біографії авторів

О. П. САКНО, Придніпровська державна академія будівництва та архітектури

Кафедра експлуатації та ремонту машин, канд. техн. наук, доц.

Т. М. КОЛЕСНІКОВА, Придніпровська державна академія будівництва та архітектури

Кафедра експлуатації та ремонту машин, канд. техн. наук, доц.

Посилання

Hollnagel E. From FRAM (Functional Resonance Accident Model) to FRAM (Functional Resonance Analysis Method). Presentation at the FRAM workshop, École des Mines de Paris Centre for Research on Risk and Crises (CRC) 20-22 February, Sophia Antipolis, France. 2008.

Braithwaite J., Wears R.L. and Hollnagel E. Resilient health care: turning patient safety on its head. International Journal for Quality in Health Care. 2015, no. 27 (5), pp. 418–420. URL: https://doi.org/ 10.1093/intqhc/mzv063

Anderson J.E. and Kodate N. Learning from patient safety incidents in incident review meetings : organisational factors and indicators of analytic process effectiveness. Saf. Science. 2015, no. 80, pp. 105–114.

Clay-Williams R., Hounsgaard J., Hollnagel E. and Clay-Williams R. Where the rubber meets the road : using FRAM to align work-as-imagined with work-as-done when implementing clinical guidelines. Implement. Science. 2015, no 10 (1), pp. 125–136.

Pickup L., Atkinson S., Hollnagel E. et al. Blood sampling − two sides to the story. Appl. Ergon. 2017, no. 59, pp. 234–242.

Raben D. C., Bogh S. B., Viskum B. et al. Proposing leading indicators for blood sampling : application of a method based on the principles of resilient healthcare. Cognit. Technol. Work. 2017, no. 19 (4), pp. 809–817.

Rutkowska P. and Krzyżanowski M. FRAM modelling of the transfer of control over aircraft. Scientific Journal of Silesian University of Technology. Series Transport. 2018, no. 101, pp. 159–166.

Kravchenko A., Sakno O. and Lukichov A. Trucks tires resource controlling by control of process of their wearing-out. Transport Problems. 2014, no. 9, iss. 1, pp. 83–94. URL: http://transportproblems.polsl.pl/pl/ Archiwum/2014/zeszyt1/2014t9z1_00.pdf

Mihaylov A.N. Osnovyi sinteza funktsionalno-orientirovannyih tehnologiy mashinostroeniya [Basics of the synthesis of function-oriented engineering technologies]. Moscow : Mashinostroenie Publ., 2009, 346 p. (in Russian)

Sakno O., Medvediev Yev. and Kolesnikova T. Doslidzhennia vplyvu prohresyvnykh tekhnolohii obsluhovuvannia na tekhnichnyi stan avtotransportnykh zasobiv [Research influence of breakthrough maintenance technologies on the technical condition of vehicles]. Visnyk mashynobuduvannia ta transportu [Bulletin of Mechanical Engineering and Transport]. 2020, no. 1 (11), pp. 107–114. DOI: https://doi.org/10.31649/2415-3486-2020-11-1-107-114 (in Ukrainian)

Sakno O.P., Kolesnikova T.M. and Ollo V.P. Modeliuvannia systemy tekhnolohii tekhnichnyi vplyviv na avtomobil [Simulation of the system of the technology of technical influences on vehicle]. Visnyk Prydniprovskoi derzhavnoi akademii budivnytstva ta arkhitektury [Bulletin of Prydniprovs’ka State Academy of Civil Engineering and Architecture]. 2019, no. 1 (249−250), pp. 102–109. (in Ukrainian)

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-24

Номер

Розділ

Статті