ОПТИМІЗАЦІЯ ПРОЦЕСУ АДАПТАЦІЇ СТУДЕНТА ДО ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • В. БІЛОПОЛИЙ
  • M. СКЛАДАНОВСЬКА Придніпровська державна академія будівництва та архітектури, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.30838/J.BPSACEA.2312.270421.20.747

Ключові слова:

адаптація; система освіти; інтелектуальний розвиток; психологічний супровід; суб’єкт-суб’єктне педагогічне спілкування; креативність

Анотація

Постановка проблеми. Проблема адаптації студентів до закладу вищої освіти в наш час набуває великого науково-практичного значення. Злам динамічних стереотипів під час переходу від шкільної системи до навчання у вищій школі, зміна побутових умов для іногородніх студентів, нове соціальне середовище − усе це супроводжує першокурсника і вимагає формування психологічних механізмів адаптації особистості вчорашнього школяра до нових умов життя і діяльності. Мета дослідження: визначення структурних складових процесу адаптації, основних напрямків оптимізації процесу адаптації, створення поліфункціональної моделі процесу адаптації студента до вищого навчального закладу. Висновки. Основна мета оптимізації процесу адаптації студента до вищого навчального закладу – це створення умов розвитку, самовдосконалення й розкриття творчого потенціалу особистості студента. Отже, ми бачимо такі шляхи вирішення зазначених проблем: психолого-педагогічна підготовка кураторів студентських груп; упровадження інноваційних технологій у педагогічний процес; підвищення психолого-педагогічної кваліфікації викладацького складу вищого навчального закладу; робота з обдарованою молоддю, розвиток креативності студентів у процесі навчання; розвиток студентської ініціативи і самоврядування; психологічне забезпечення методичної й навчально-виховної роботи у вищому навчальному закладі; психологічний супровід розвитку особистості студента в процесі навчання: опанування навичок самостійної роботи, комунікативних навичок, розкриття психологічних особливостей розвитку власного творчого потенціалу, вирішення особистісних проблем.

Біографії авторів

В. БІЛОПОЛИЙ

Кафедра філософії та політології, канд. істор. наук, доц.

M. СКЛАДАНОВСЬКА, Придніпровська державна академія будівництва та архітектури

Кафедра філософії та політології, докт. філософії

Посилання

Aleksieieva T.V. Psykholohichni faktory ta proiavy protsesu adaptatsii studentiv do navchannia u vyshchomu navchalnomu zakladi : avtoref. dys. kand. psykhol. nauk : 19.00.01 [Psychological factors and manifestations of the process of adaptation of students to higher education : abstract. dis. Cand. Psychol. Sc.: 19.00.01]. Kyiv National University of T. Shevchenka, Kyiv, 2004, 20 p. (in Ukrainian)

Bokhonkova Yu.O. Sotsialno-psykholohichna adaptatsiia pershokursnykiv do umov vyshchykh navchalnykh zakladiv: monohrafiia [Socio-psychological adaptation of freshmen to the conditions of higher educational institutions: a monograph]. 2011, 200 p. (in Ukrainian)

Volnushkina H.V. Sotsialno-psykholohichni osoblyvosti adaptatsii studentiv do navchannia u vyshchomu navchalnomu zakladi [Socio-psychological features of students' adaptation to higher education]. URL : http://www.appsychology.org.ua/data/jrn/v9/i9/16.pdf (in Ukrainian)

Vyshchaia shkola : problemy y perspektyvy : materyaly 7 Mezhdunarodnoi nauchno-metodycheskoi konferentsy .[ Higher School : Problems and Prospects : materials of the 7th International Scientific and Methodological Conference]. November 1−2, 2005, Mynsk : RYVSh Publ., 2005, 178 p. (in Russian)

Petruk V.A. and Liakhovchenko N.V. Do pytannia adaptatsii pershokursnykiv u VNZ [On the issue of adaptation of freshmen in universities]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Pedahohichni nauky [Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University. Pedagogical sciences]. No. 5, 2013, 34 p. URL : http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN =UJRN&P21DBN =UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/VchdpuP_2013_1_108_7.pdf (in Ukrainian)

Blazhiievska S.S. and Volcheniuk Yu.I. Osoblyvosti sotsialnoi adaptatsii studentiv-pershokursnykiv do navchannia u vyshchomu navchalnomu zakladi [Peculiarities of social adaptation of first-year students to study in a higher educational institution]. URL : http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM =2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/Znpkhist_2013_1_9.pdf (in Ukrainian)

Chystiak O.V. Adaptatsiia studentiv-pershokursnykiv do zakladu vyshchoi osvity. Teoriia i praktyka suchasnoi psykholohii [Adaptation of first-year students to higher education institutions. Theory and practice of modern psychology]. Zaporizhzhia, 2019, pp. 47−52. URL : http://tpsp-journal.kpu.zp.ua/archive/1_2019/part_2/30.pdf

(in Ukrainian)

Myronchuk N.M. Osoblyvosti adaptatsii studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv do zminenykh umov zhyttiediialnosti [Features of adaptation of students of higher educational institutions to the changed living conditions]. Novi tekhnolohii navchannia : nauk.-metod. zb. [New learning technologies: scientific method. coll.]. Institute of Innovation technologist and the Content of Education of the Ministry of Education and Science of Ukraine, Kyiv, 2013, vol. 79, pp. 82–85. URL : http://eprints.zu.edu.ua/12323/1/1.pdf (in Ukrainian)

Nikolaienko S. and Nikolaienko O. Poniattia adaptatsii v riznykh napriamkakh psykholohii [The concept of adaptation in different areas of psychology]. URL : http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/39533/08-Nikolaienko.pdf?sequence=1 (in Ukrainian)

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-08-23

Номер

Розділ

Статті