ВИЩА ОСВІТА ФРАНЦІЇ ОЧИМА УКРАЇНСЬКИХ СТУДЕНТІВ

Автор(и)

  • Г. І. ЛИСЕНКО Придніпровська державна академія будівництва та архітектури, Україна
  • М. КОСТЮКОВА Придніпровська державна академія будівництва та архітектури, Україна
  • В. ГАЛЯСОВСЬКИЙ Придніпровська державна академія будівництва та архітектури, Україна
  • О. БАЛАН Придніпровська державна академія будівництва та архітектури, Україна

DOI:

https://doi.org/10.30838/J.BPSACEA.2312.260422.45.850

Ключові слова:

вища освіта; розвиток; академічний; аналіз; статистика; заклади вищої освіти України та Франції; здобувачі вищої освіти; викладачі; підвищення кваліфікації

Анотація

Постановка проблеми. Болонський процес започаткував формування єдиного європейського простору вищої освіти, в якому сучасні студенти в рамках програм академічної мобільності отримують унікальну можливість набути академічного досвіду і професійних компетентностей, що формуються впродовж їх навчання в закладах вищої освіти інших країн. Зокрема, студенти магістратури Придніпровської державної академії будівництва та архітектури  в рамках договору з вищою інженерною школою м. Сант-Етьєн (Франція) отримали можливість долучитись до освітнього процесу у французькому закладі вищої технічної освіти та провести порівняльний аналіз організації навчального процесу у ПДАБА та ENISE (École nationale d'ingénieurs de Saint Étienne) в межах вивчення дисципліни «Методика викладання у вищій школі». Мета статтіпровести порівняльний аналіз систем вищої освіти сучасної України та Франції на основі даних Державної служби статистики України та Статистичних орієнтирів і довідкових матеріалів Франції; охарактеризувати методи підвищення кваліфікації французьких викладачів (на прикладі вищої інженерної школи м. Сант-Етьєн). Висновки. У сучасному глобалізованому світі якісна вища освіта стала вагомим засобом забезпечення високого рівня кваліфікації фахівців у всіх сферах життєдіяльності людини. Збільшення попиту на здобуття вищої освіти, а також збільшення кількості студентів посилюють тиск на вищу освіту та стирають кордони між економічним та політичним секторами. Обмін студентами та програми подвійного дипломування надають можливості інноваційного навчання студентів, а також підвищення ефективності здобутої освіти, що у свою чергу, сприяє підвищенню попиту на цей сектор суспільного життя. Незважаючи на високу вартість навчання у сфері вищої освіти, французькі вищі школи користуються високою популярністю серед іноземних студентів, у тому числі – серед українських, оскільки сприяють формуванню актуальних професійних компетентностей у молоді, надаючи ширших можливостей у подальшому працевлаштуванні. Незважаючи на меншу (у порівнянні із Францією) кількість іноземних студентів в Україні, вітчизняні ЗВО також зі значними темпами починають користуватися попитом серед іноземних абітурієнтів, тим самим підсилюючи не тільки сферу освіти, а й міжнародно-економічні відносини. Для вітчизняної системи підвищення кваліфікації викладачів доречним стало вивчення і часткове запровадження досвіду французької вищої технічної школи, зокрема, заслуговує на увагу різноманіття запропонованих методів і форм ПК, що свідчить про намагання освітніх менеджерів Франції створити педагогічне середовище психологічно комфортним і максимально професійно доцільним.

Посилання

Vartist navchannia u ZVO (VNZ) Ukrainy v 2021 rotsi [Vartist navchannia in higher education institutions of Ukraine in 2021]. URL: https://abiturients.info/uk/cenaobuch (accessed : 23.02.2022). (in Ukrainian).

Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. Vyshcha osvita v Ukraini. Vyshcha ta fakhova peredvyshcha osvita v Ukraini u 2020 rotsi [State Statistics Service of Ukraine. Higher education in Ukraine. Higher and professional higher education in Ukraine in 2020]. 02.06.2021. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2005/osv_rik/ osv_u/vysh_osvita/arch_vysh_osvita.htm (accessed : 23.02.2022) (in Ukrainian).

Kononenko I.A. Frantsuzkyi dosvid reformuvannia systemy profesiinoi pidhotovky vchyteliv [French experience in reforming the system of professional training of teachers]. Profesiina osvita : metodolohiia, teoriia ta tekhnolohii [Vocational education : methodology, theory and technologies]. 2017, vol. 5 (1), pp. 115−131. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/profe_2017_5(1)__12 (accessed : 23.02.2022). (in Ukrainian).

Protsenko O.B. Profesiina pidhotovka vykladachiv vyshchoi shkoly v mahistraturi : dosvid yevropeiskykh krain [Professional training of higher school teachers in the master's degree : the experience of European countries]. Osvitolohichnyi dyskurs [Educational Discourse]. 2015, no. 3 (11), pp. 238−247. (in Ukrainian).

Pukhovska L.P. Problemy intehratsii pedahohichnoi osvity Ukrainy v zahalnoievropeiskyi osvitnii prostir [Problems of integration of pedagogical education of Ukraine in the European educational space]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka [Bulletin of Zhytomyr State University named after Ivan Franko]. 1999, no. 3, pp. 67–71. (in Ukrainian).

Reitynh krain za rivnem zhyttia [Ranking of countries by standard of living]. 2020/2021. URL: https://vnz.su/articles/oon-podgotovila-spisok-stran-s-ukazaniem-urovnja-zhizni-/ (accessed: 23.02.2022).

(in Ukrainian).

Khomenko V.V. Vykorystannia dosvidu pidhotovky menedzheriv osvity Frantsii u vyshchykh navchalnykh zakladakh Ukrainy [Using the experience of training French education managers in higher educational institutions of Ukraine]. URL: https://pedagogy.donntu.edu.ua/wp-content/uploads/2020/01/Zbirnyk_pedahohika_12_2012.pdf (accessed : 23.02.2022). (in Ukrainian).

Le budget et les finances du système éducatif. 2021. URL: https://www.education.gouv.fr/le-budget-et-les-finances-du-systeme-educatif-89252 (accessed : 23.02.2022). (in French).

QS reitynh universytetiv svitu [QS ranking of world universities]. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/QS_рейтинг_університетів_світу (accessed : 23.02.2022). (in Ukrainian).

Repères et références statistiques. 2020. URL: https://www.education.gouv.fr/reperes-et-references-statistiques-2020-1316 (accessed : 23.02.2022). (in French).

United Nations Development Programme : Education Index 2020. URL: https://gtmarket.ru/ratings/education-index (accessed : 23.02.2022).

World Bank and UNESCO. 2000. Higher Education in Developing Countries : Peril and Promise. Report of the Independent World Bank/UNESCO Task Force on Higher Education and Society. Washington, D.C.

URL: https://documents1.worldbank.org/curated/en/323021468329427646/pdf/249730Russian.pdf (accessed: 23.02.2022).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-07-09

Номер

Розділ

Статті