ПСИХОФІЗІОЛОГІЧНІ ФАКТОРИ НЕБЕЗПЕК ПІД ЧАС НАВЧАННЯ В УМОВАХ ВОЄННОГО ЧАСУ

Автор(и)

  • О. В. СМИРНОВА Державний вищий навчальний заклад «Український державний хіміко-технологічний університет», Ukraine
  • Н. Б МІТІНА Державний вищий навчальний заклад «Український державний хіміко-технологічний університет», Ukraine
  • С. М. ГАРМАШ Державний вищий навчальний заклад «Український державний хіміко-технологічний університет», Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.30838/J.BPSACEA.2312.250822.89.882

Ключові слова:

навчальний процес; дистанційне навчання; воєнний стан; психологічний стан; психологічна допомога; студенти

Анотація

Постановка проблеми. Введення воєнного стану на території України створило умови для збільшення ризиків виникнення психофізіологічних факторів небезпек для учасників навчального процесу у вищій школі. За період карантину, зумовленого пандемією COVID-19, вищі навчальні заклади в стислі строки перейшли на дистанційну форму навчання та постійно її вдосконалювали, тому на момент уведення воєнного стану вже мали можливість надавати якісні освітні послуги. Однак психологічний стан учасників освітнього процесу та нові виклики, з якими вони зіткнулися в процесі організації своєї діяльності в сучасних умовах, потребують аналізу. До основних факторів, які могли впливати на здійснення навчального процесу з моменту оголошення воєнного стану, можна віднести: психологічне напруження; відсутність технічної можливості здійснювати викладання/навчання в синхронному режимі (відсутність стабільного інтернет-зв'язку), в асинхронному – технічних пристроїв (комп’ютер, ноутбук); неможливість проводити викладачу або навчатися студенту в синхронному режимі через різницю в часі в разі вимушеного тимчасового переміщення в іншу країну; перебування на тимчасово окупованій території або території з активними бойовими діями; труднощі з організацією робочого місця, яке повинно не тільки відповідати нормативним вимогам, а і бути безпечним в умовах воєнного часу.  Мета статті − аналіз впливу воєнного стану на психофізіологічний стан учасників освітнього процесу вищої школи, формулювання рекомендацій щодо поліпшення умов здійснення дистанційного навчального процесу. Висновок. Проаналізовано фактори, які можуть впливати на психофізіологічний стан учасників освітнього процесу вищої школи в умовах воєнного часу, проведено опитування студентів щодо їх ставлення до впровадження елементів дистанційного навчання, запропоновано заходи підвищення мотивації студентів до навчання в дистанційному режимі в умовах психологічного напруження. 

Посилання

Hetta V.H., Yermak S.M., Dzhevaha H.V., Shulha O.M., Povechera I.V., Nosovets N.M. and Koliada A.M. Dystantsiyne navchannya : dydaktyka, metodyka, orhanizatsiya : monohrafiya [Distance learning : didactics, methodology, organization : monograph]. Chernihiv, 2017, 286 p. (in Ukrainian).

Rekomendatsii shchodo vprovadzhennia zmishanoho navchannia u zakladakh fakhovoi peredvyshchoi ta vyshchoi osvity [Recommendations regarding the implementation of mixed education in institutions of professional pre-higher and higher education]. Kyiv : Ministry of Education and Science of Ukraine, 2020. URL: https://mon.gov.ua/storage/ app/media/vishcha-osvita/2020/zmyshene%20navchanny/zmishanenavchannia-bookletspreads-2.pdf. (in Ukrainian).

Orhanizatsiya dystantsiynoho navchannya vchyteliv ukrayinsʹkoyi movy ta literatury v umovakh PPO : ekstrene dystantsiyne navchannya v Ukrayini : kolektyvna monohrafiya [Organization of distance learning of teachers of the Ukrainian language and literature in conditions of vocational training : emergency distance learning in Ukraine : collective monograph]. Kharkiv : KP “Miska Drukarnia”, 2020. (in Ukrainian).

Tkachenko L.V. and Khmelnytska O.S. Osoblyvosti vprovadzhennia dystantsiinoho navchannia v osvitnii protses zakladu vyshchoi osvity [Peculiarities of the implementation of distance learning in the educational process of a higher education institution]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogy of the Formation of a Creative Personality in Higher and Secondary Schools]. 2021, no. 75, pp. 91−96. (in Ukrainian).

Podkupko Tetiana. Dystantsiyne vykladannya pid chas karantynu “Istoriyi Ukrayiny ta ukrayinsʹkoyi kulʹtury” v Odesʹkomu natsionalʹnomu medychnomu : ekstrene dystantsiyne navchannya v Ukrayini : kolektyvna monohrafiya [Distance teaching during the quarantine “History of Ukraine and Ukrainian culture” in Odesa National Medical School: emergency distance learning in Ukraine : collective monograph]. Kharkiv : KP “Miska Drukarnia”, 2020,

p. (in Ukrainian).

Terenda O.A., Horishnyi M.I. and Panchyshyn N.Ya. Osoblyvosti dystantsiinoho navchannia studentiv v umovakh pandemii Covid-19 (za rezultatamy anketuvannia) [Peculiarities of distance learning of students in the conditions of the Covid-19 pandemic (according to the results of the questionnaire)]. Medychna osvita [Medical Education]. 2020, no. 4, pp. 57−60. (in Ukrainian).

Minina Yu.O., Mitina N.B. and Sakara R.O. Suchasni problemy vykorystannia ekrannykh prystroiv pid chas dystantsiinoho navchannia [Modern problems of using screen devices during distance learning]. Suchasni problemy profesiinoi ta tsyvilnoi bezpeky : tezy dop. II Mizhnar. nauk.-prakt. internet konf. [Modern Problems of Professional and Civil Safety : theses add. II Intern. sc. and pract. internet conf.]. Dnipro, April 28, 2022, Dnipro : UDHTU Publ., 2022, pp. 32−33. (in Ukrainian).

Osnovy reabilitatsiinoi psykholohii : podolannia naslidkiv kryzy : navchalnyi posibnyk [Basics of rehabilitation psychology : overcoming the consequences of the crisis : a study guide]. In 3 vol., vol. 2, Kyiv : Organization for Security and Co-operation in Europe, 2018, 240 p. (in Ukrainian).

Metodychni rekomendatsii “Persha psykholohichna dopomoha. Alhorytm dii” [Methodological recommendations “First psychological aid. Algorithm of actions”]. Kyiv : Ministry of Education and Science of Ukraine, 2022. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/metodichni-rekomendaciyi-persha-psihologichna-dopomoga-algoritm-dij. (in Ukrainian).

Smyrnova O.V. Psykholohichni faktory nebezpek pry zdiisnenni dystantsiinoho navchannia [Psychological factors of danger in the implementation of distance learning]. Suchasni problemy profesiinoi ta tsyvilnoi bezpeky : tezy dop. II Mizhnar. nauk.-prakt. internet konf. [Modern Problems of Professional and Civil Safety : theses add.

II Intern. sc. and pract. internet conf.]. April 28, 2022, Dnipro : UDHTU Publ., 2022, pp. 94−96. (in Ukrainian).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-22

Номер

Розділ

Статті