Це застарівша версія, яка була опублікована 2024-04-20. Прочитайте найбільш нову версію.

УДОСКОНАЛЕННЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВИКЛАДАЧІВ НІМЕЧЧИНИ (НА ПРИКЛАДІ ФРАЙБЕРЗЬКОЇ ГІРНИЧОЇ АКАДЕМІЇ)

Автор(и)

  • Г. І. Лисенко Придніпровська державна академія будівництва та архітектури, Україна
  • А. В. Мосьпан Придніпровська державна академія будівництва та архітектури, Україна

DOI:

https://doi.org/10.30838/J.BPSACEA.2312.270224.89.1028

Ключові слова:

професійно-педагогічна компетентність, порівняльний аналіз, система вищої освіти України та Німеччини, викладачі, підвищення кваліфікації, Фрайберзька гірнича академія

Анотація

Постановка проблеми. За впливу процесів євроінтеграції, глобалізації і, зокрема, з метою побудови єдиного європейського простору вищої освіти, важливим завданням освітян України стало вивчення практичного досвіду закордонних колег, зокрема, стосовно удосконалення педагогічної компетентності викладачів у закладах вищої технічної освіти. Наше дослідження спрямоване на вивчення вдосконалення педагогічної компетентності викладачів у Фрайберзькій гірничій академії (де одна з авторок статті навчається за програмою подвійного дипломування). Зважаючи на високі стандарти, що висуваються німецьким суспільством до викладачів, які відповідають за підготовку молодих фахівців, вважаємо за необхідне детально проаналізувати особливості сучасної системи підвищення кваліфікації викладачів у Німеччині, щоб мати можливість удосконалити українську систему підготовки/перепідготовки науково-педагогічних кадрів для закладів вищої технічної освіти. Мета статтідослідити шлях професійного розвитку, який долають німецькі викладачі; а також проаналізувати інноваційні методи та програми, які допомагають їм стати не лише фахівцями у своїй галузі, а й ефективними педагогами. Ми прагнемо зробити внесок у розуміння процесу освіти в Німеччині та виявити практики, які можуть бути корисними в контексті удосконалення вищої освіти України. Висновки. Розгалужена німецька система перепідготовки та підвищення кваліфікації педагогічних кадрів (представлена державними академіями/інститутами підвищення кваліфікації, а також  спеціальними центрами педагогічної освіти у структурі вишів) спрямовується на всебічну підтримку викладацьких кадрів з метою їх безперервного професійного зростання як державних службовців, відповідальних за якісну підготовку молодих фахівців для потреб провідної держави ЄС. Важливо зазначити нагальну необхідність використання здобутків німецького досвіду практичної підготовки і підвищення кваліфікації викладачів в українській системі підготовки та перепідготовки педагогічних та науково-педагогічних кадрів у сфері фахової передвищої та вищої освіти. Проведений аналіз процесу удосконалення педагогічної компетентності викладачів у Фрайберзькій гірничій академії дає підстави стверджувати, що це завдання – ключове для забезпечення якісної освіти у ЗВО. Фрайберзька академія активно інвестує у програми підвищення кваліфікації та розвитку своїх викладачів. Ці програми охоплюють різні аспекти, починаючи з технічних оновлень до педагогічних інновацій. Поєднання курсів підвищення кваліфікації викладачів із керівництвом виробничою практикою студентів наочно свідчить про вдало організовану у німецькому суспільстві дуальну форму здобуття освіти, яка наразі активно впроваджується в Україні.

Біографії авторів

Г. І. Лисенко , Придніпровська державна академія будівництва та архітектури

Кафедра українознавства, документознавства та інформаційної діяльності, канд. іст. наук, доц.

А. В. Мосьпан , Придніпровська державна академія будівництва та архітектури

Кафедра матеріалознавства та обробки матеріалів, студентка

Посилання

Абашкіна Н. В. Розвиток професійної освіти в Німеччині (кінець ХІХ–ХХ ст.) : автореф. дис. Київ : ІПППО АПН, 1999. 46 c.

Батечко Н. Г. Теоретико-методологічні засади підготовки викладачів вищої школи в умовах магістратури. Київ : НУБПУ, 2016. 669 c.

Постанова КМУ від 21.08. 2019 р. № 800 «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників» (із змінами, внесеними згідно з Постановою від 27.12.2019 р. № 1133). URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/800-2019-п#Text

Управління підготовкою викладачів професійної освіти у країнах ЄС: загальний огляд. 2020 р. URL : http://surl.li/bxkap

Akademie für lehrerfortbildung und personalführung. URL : http://alp.dillingen.de

Deissinger Th., Braun V., Melnyk O. VET teacher education in Germany. Structural issues and fields of conflict in Business and Economics Education. In T. Deissinger & V. Braun (Eds.), Improving teacher education for applied learning in the field of VET. Münster : Waxmann, 2018. Рp. 29–72.

Deutscher Verein zur Förderung der Lehrerinnen-und Lehrerfortbildung (DVLfB). URL : https://lehrerfortbildung.de

Lysenko G. Features of training of vocational education teachers in Germany. ScienceRise : Pedagogical Education. 2022. № 3 (48). Рp. 37–43. URL: https://journals.uran.ua/sr_edu/article/view/257349

Sächsisches Schulgesetz. Kronach. 2004

Standards für die Lehrerbildung: Bildungswissenschaften, 2004 (перегляд станом на 16.05.2019) URL: http://surl.li/bxkbe

Tennstädt K.-C., Krause F., Humpert W. Das Trainingsmodell (TM), Einführung. Bern : Verlag Hans Huber, 1991.

Terhart E. Perspektiven der Lehrerbildung in Deutschland. Abschluβbericht der von der Kultusministerkonferenz eingesetzten Kommission. Weinheim, 2000.

The state of history education in Europe. Ed. by Joke van der Leeuw-Roord. Hamburg : Ed. Korber-Stiftung. 1998.

Thomas M. A. M., Mosselson J. Advancing the Teaching of Comparative and International Education: Annual Review of Comparative and International Education. International Perspectives on Education and Society. 2019.

TU Bergakademie Freiberg. URL : https://tu-freiberg.de

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-20

Версії