ВПЛИВ СУЧАСНИХ ФОРМАТІВ ВЕДЕННЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ (ДИСТАНЦІЙНИЙ, ЗМІШАНИЙ та ін.) НА ОСНОВНІ СПІЛЬНОТИ УНІВЕРСИТЕТУ, НА РЕАЛІЗАЦІЮ МІСІЇ, ЦІЛЕЙ ТА ЯКІСТЬ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • В. В. Білополий Український державний університет науки і технологій, ННІ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури»,, Україна
  • Г. П. Савош Український державний університет науки і технологій, ННІ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури»,, Україна

DOI:

https://doi.org/10.30838/UJCEA.2312.301024.50.1092

Ключові слова:

якість освіти, навчально-виховні дії, парадигма вищої освіти, освітній процес, форми навчання, цифровізація освіти

Анотація

Актуальність роботи. Нові типи мислення і нові засоби перетворення дійсності викликають необхідність всебічного розвитку молодого покоління, демократизації суспільства, гуманізації вищої школи, вимагають переосмислення самої парадигми вищої освіти, відмови від адаптивної моделі засвоєння знань на користь моделі освіти, зорієнтованої на особистість, і стають важливою суспільною потребою. Тому центром навчально-виховних дій має стати конкретний студент i, відповідно, всі засоби та форми організації мають підпорядкуватися меті його всебічного особистісного і професійного розвитку. Головна увага має концентруватися на особистості студента, адже від того, який сенс має для нього професія, як він ставиться до інших людей, до себе, залежить успішність професіоналізації. Методика. Дослідження спиралося на низку визначальних принципів – наукового плюралізму, методологічної різноманітності, критичності мислення, єдності суб’єктивного та об’єктивного, системного компаративізму тощо. Застосовано методи програмно-цільовий та узагальнення. Мета дослідження визначення впливу сучасних форматів навчання на реалізацію місії, цілей та якість вищої освіти. Результати. У сучасних непростих соціокультурних умовах вища школа має взяти на себе захист головного права кожного студента – права на такі умови навчального середовища, які б забезпечували йому повноцінний особистісний і професійний розвиток у максимально можливому діапазоні індивідуальних психологічних ресурсів. Інформаційно-комп'ютерні технології (далі ІКТ) освітнього процесу стали характерними рисами функціонування сучасного закладу вищої освіти. Сучасні ІКТ визначають розвиток університетів щодо надання швидких та якісних освітніх послуг, особливо якщо йдеться про ситуацію у суспільстві, коли доступ до традиційних форм навчання обмежений. Автори доходять висновку, що впровадження дистанційного та змішаного навчання, цифровізації освіти, використання систем штучного інтелекту сприятиме поліпшенню якості освіти та науки України, що полегшить інтеграцію нашої держави до євросередовища.  

Посилання

Биков В. Ю., Спірін О. М., Шишкіна М. П. Корпоративні інформаційні системи підтримування науково-освітньої діяльності на базі хмаро орієнтованих сервісів. Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти : зб. наук. пр. Під ред. Л. Л. Товажнянського, О. Г. Романовського. Харків : НТУ «ХПІ», 2015. Вип. 43 (47), ч. 2. С. 93–121.

Биков В. Ю., Буров О. Ю. Цифрове навчальне середовище: нові технології та вимоги до здобувачів знань. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців : методологія, теорія, досвід, проблеми : зб. наук. пр. Київ − Вінниця : ТОВ фірма «Планер», 2020. Вип. 55. C. 11–21.

Боднар Т. Сучасні практики використання змішаного навчання в українській вищій школі. Актуальні питання гуманітарних наук. 2021. Вип. 45 (1). С. 161–165.

Глазунова О. Г. Принципи формування «академічної хмари» сучасного університету на основі відкритих програмних платформ. Інформаційні технології і засоби навчання. 2014. № 5 (43). С. 174–188. URL: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1096

Гончаренко С. У. Методологічні засади побудови педагогічної теорії. Професійна освіта : педагогіка і психологія : пол.-укр., укр-пол.: щорічник. 2012. С. 37–49.

«Діджиталізація» — слово 2019 року в Україні. URL: https://itc.ua/news/didzhitalizacziya-slovo-2019-roku-v-ukrayini-za-versiyeyu-onlajn-slovnika-mislovo/

Дубасенюк О. А. Інноваційні освітні технології та методики в системі професійно-педагогічної підготовки. Професійна педагогічна освіта : інноваційні технології та методики : монографія. За ред. О. А. Дубасенюк. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2009. С. 14–47.

Запорожець Т. В. Поглиблення цифрових компетенцій громадян як умова забезпечення їх готовності до використання цифрових можливостей. Інвестиції : практика та досвід. 2020. № 4. С. 97–102.

Кабакова Л., Мирончук Н. М. Організаційні форми роботи у вищому навчальному закладі. Модернізація вищої освіти в Україні та за кордоном : зб. наук. пр. За заг. ред. д. п. н., проф. С. С. Вітвицької, к. п. н., доц. Н. М. Мирончука. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. С. 150–154.

Лавриненко Л. М. Освіта в реальності сьогодення – дистанційне навчання. Луцьк : МЦНД, 2020. Т. 1. С. 25–28.

Литвинова С. Г. Проектування хмаро орієнтованого навчального середовища загальноосвітнього навчального закладу : монографія. Київ : ЦП «Компринт», 2016. 354 c.

Мартинець Л. А. Сучасні моделі освіти : навч.-метод. посіб., 2-е вид., доп. та переробл. Донецьк, 2015. 102 с.

Медведовська О. Г. Впровадження цифрових технологій в освітній процес в Україні. Наукові записки ЦДПУ ім. В. Винниченка. Серія : Педагогічні науки. Вип. 198. Кропивницький, 2021. С. 132–136.

Ніколаєв Є., Рій Г., Шемелинець І. Вища освіта в Україні : зміни через війну: аналітичний звіт. Київ : Київський університет імені Бориса Грінченка, 2023. 94 с.

Олізько Ю. Міждисциплінарний підхід як засіб реалізації основних дидактичних принципів навчання. Педагогічний дискурс. 2015. Вип. 18. С. 161–165.

Прибилова В. М. Проблеми та переваги дистанційного навчання у вищих навчальних закладах України. Збірник наук.-метод. праць ХНУ ім. В. Н. Каразіна. Харків, 2017. Вип. 4. С. 27–36.

Харківська А. А. Формування та розвиток цифрової компетентності педагога в системі навчання впродовж життя – вимога часу. Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. Укр. інж.-пед. акад. Харків : Вид-во УІПА, 2020. № 66. С. 98–105.

Шилонова В., Долінська Е., Гладуш В., Махиня Т., Бенч О., Дудек М. Застосування цифрових технологій у дистанційному педагогічному оцінюванні здобувачів вищої освіти. Інформаційні технології і засоби навчання. 2021. Т. 82, № 2. С. 244–265.

Akbar M. Digital Technology Shaping Teaching Practices in Higher Education Front. ICT. 17 February 2016. Рp. 1–5. URL: https://www.frontiersin.org/ articles/10.3389/fict.2016.00001/full

Lonka K., Cho V. Innovative schools : Teaching & learning in the digital era. Brussels : European Union, 2015.

Saykili A. Higher education in the digital age : The impact of digital connective technologies. Journal of Educational Technology & Online Learning. 2019. № 2 (1). Рp. 1–15.

Spivakovsky A., Vinnyk M., Tarasich Yu., Poltoratskiy M. Design and Development of Information System of Scientific Activity Indicators. ICTERI-2016. Vol. 1614. Kyiv, June 21−24, 2016. Pp. 103–110. URL: http://ceur-ws.org/Vol1614/paper_67.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-22