АДАПТАЦІЯ УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ДО ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ В ПЕРІОД ВОЄННОГО СТАНУ

Автор(и)

  • О. В. Смирнова Український державний університет науки і технологій, ННІ «Український державний хіміко-технологічний університет», Україна
  • С. М. Гармаш Український державний університет науки і технологій, ННІ «Український державний хіміко-технологічний університет», Україна
  • В. О. Герасименко Український державний університет науки і технологій, ННІ «Український державний хіміко-технологічний університет», Україна

DOI:

https://doi.org/10.30838/UJCEA.2312.301024.133.1102

Ключові слова:

воєнний стан, дистанційне навчання, онлайн-опитування, психологічні аспекти, самостійна робота, синхронний режим

Анотація

Постановка проблеми. Вимушена зміна форми навчання у вищій школі, яка була спочатку зумовлена пандемією COVID-19, а потім і введенням воєнного стану, вимагає від усіх учасників освітнього процесу ефективного реагування на появу все нових викликів. Процес адаптації до вимушеної трансформації форми навчання складний, як з погляду технічних можливостей забезпечення якості освіти, так і з точки зору психоемоційного стану студентів та викладачів. Створити комфортне освітнє середовище неможливо без моніторингу потреб студентів. Ці потреби динамічні у зв’язку з постійними змінами форм навчання. Адаптація студентів до нових форм навчання (без втрат у якості) буде залежати від розуміння їх ставлення до нововведень в організації навчання та врахування їхньої думки у плануванні подальших змін. Мета та завдання. Визначення ставлення студентів до організації навчання у вищому навчальному закладі в умовах воєнного стану з урахуванням психологічних аспектів. Висновки. Результати проведеного онлайн-опитування серед здобувачів вищої освіти свідчать про поступову адаптацію всіх учасників навчального процесу до різних форм навчання. В цілому студенти задоволені проведенням онлайн-занять за розкладом (синхронний режим за допомогою платформи Zoom). З психологічної точки зору існують проблеми з концентрацією уваги під час навчання, пов’язані із загрозами здоров’ю та життю. Результати опитування свідчать, що потрібно звернути більше уваги на психологічну підтримку. Це можна зробити, запропонувавши студентам для вивчення окрему вибіркову дисципліну, яка спрямована на отримання навичок щодо забезпечення особистого захисту під час збройної та/або інформаційної агресії, або додати до переліку обов’язкових тем для кураторських годин. Загалом студенти позитивно оцінюють зміни у дистанційній форми навчання, які відбулися після її впровадження з початку пандемії коронавірусу. Більшість студентів задоволена організацією та проведенням навчання у дистанційному форматі. Після скасування воєнного стану в країні більшість магістрів обрала би дистанційну форму навчання, більшість бакалаврів – змішану.

Посилання

Державна служба якості освіти. Моніторингові дослідження. URL: https://sqe.gov.ua/diyalnist/ monitoringovi-doslidzhennya/ (дата звернення : 24.06.2024).

Державна служба якості освіти. Інформаційно-аналітична довідка щодо організації освітнього процесу в закладах фахової передвищої та вищої освіти України в умовах воєнного стану (за результатами щоквартального онлайн-анкетування, ІV квартал 2023 року). URL: https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2024/04/IAD_IV_kvartal_2023.pdf (дата звернення : 26.06.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-22