ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СТІЙКОСТІ СИСТЕМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ В УМОВАХ ВІЙНИ

Автор(и)

  • О. В. Дашковська ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», Україна
  • Г. А. Коломоєць ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», Україна
  • В. П. Погребняк ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», Україна

DOI:

https://doi.org/10.30838/UJCEA.2312.271224.70.1113

Ключові слова:

вища освіта, воєнний стан, збройна агресія, переміщені особи, міждисциплінарні програми, переміщені заклади, освітня траєкторія, система вищої освіти, стійкість

Анотація

Актуальність роботи. Основні загрози та виклики, що постали перед вищою школою у воєнний період, а це загроза життю і здоров’ю учасникам освітнього процесу; руйнування та пошкодження інфраструктури ЗВО; вимушене переміщення закладів; вплив війни на контингент здобувачів вищої освіти та склад науково-педагогічних працівників; забезпечення рівного доступу до вищої освіти; та інші умови, у тому числі обмежене фінансування – безпосередньо чи опосередковано впливають на стан всієї системи вищої освіти. В статті досліджується процес забезпечення стійкості вітчизняної системи вищої освіти через трансформацію її складників; оцінюються прийняті державними органами управління та закладами вищої освіти рішення і реалізовані заходи для забезпечення дієздатності галузі в умовах воєнного стану та відновлення у повоєнний період. Мета роботи: вивчити вплив агресії рф на сферу вищої освіти, проаналізовати прийняті управлінські рішення і реалізовані заходи, оцінити їх ефективність у забезпеченні функціонування Системи в умовах війни і відновлення у повоєнний період. Інформувати освітянську громадськість щодо її  модернізації в умовах воєнного стану. Наукова новизна. З позицій забезпечення стійкості Системи в умовах війни комплексно досліджені управлінські рішення та реалізовані заходи щодо удосконалення управління галуззю, забезпечення доступу до вищої освіти, оптимізації мережі університетів, осучаснення організації освітнього процесу. Оцінено прогрес у процесі інтеграції вищої освіти України в Європейський простір вищої освіти. Практична значимість роботи полягає у: встановленні та оцінці спрямованості та стану імплементації змін і доповнень, внесених до Закону за час його дії; оцінці, з позицій забезпечення стійкості галузі в умовах війни та інтегрування української вищої школи в європейський освітній простір, нових законодавчих і нормативних актів, реалізованих та запланованих заходів, спрямованих на здійснення реформ у сфері вищої освіти; постійному інформаційному супроводі процесу імплементації положень Закону, розвитку Системи в умовах сучасних викликів. Підсумки дослідження. Вивчення, аналіз та співставлення прийнятих управлінських рішень і наслідків їх виконання свідчать, що заходи, здійснені органами державного управління, закладами вищої освіти щодо подолання негативних впливів війни на галузь, забезпечують її стійкість та дієздатність у складних умовах воєнної пори: упорядковується мережа ЗВО, успішно формуються та підтримуються необхідні контингенти здобувачів вищої освіти, осучаснюється структура підготовки фахівців, організація та зміст освітнього процесу.

Посилання

Кремень В. Г., Луговий В. І., Саух П. Ю., Драч І. І., Слюсаренко О. М., Скиба Ю. А. та ін. Вища освіта України в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення: виклики і відповіді : науково-аналітична доповідь. За заг. ред. В. Г. Кременя. Київ : Педагогічна думка, 2023. 172 с. URL: https://ihed.org.ua/publications/ vyshha-osvita-ukrayiny-v-umovah-voyennogo-stanu-ta-pislyavoyennogo-vidnovlennya-vyklyky-

Ніколаєв Є., Рій Г., Шемелинець І. Вища освіта в Україні : зміни через війну : аналітичний звіт. Київ : Київський університет імені Бориса Грінченка, 2023. 94 с. URL: https://osvitanalityka.kubg.edu.ua/wp-content/ uploads/2023/03/HigherEd-in-Times-of-War.pdf

Освіта і наука України в умовах воєнного стану: інформаційно-аналітичний збірник. URL: https://mon.gov. ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/serpneva-konferencia/2023/22.08.2023/Inform-analytic.zbirn-Osvita.v. umovah. voyennogo.stanu-vykl.rozv.povoyen. perspekt.22.08.2023.pdf

Оршанський Л., Нищак І., Матвісів Я., Юрків М. Вища освіта України в умовах воєнного стану : виклики та шляхи подолання. Молодь і ринок. 2024. № 1 (221). URL: http://mir.dspu.edu.ua/article/view/298622

Про внесення змін до деяких законів України (щодо створення передумов для модернізації мережі закладів вищої освіти) : проєкт Закону України. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/mon-proponuye-do-gromadskogo-obgovorennya-proyekt-zakonu-ukrayini-pro-vnesennya-zmin-d

МОН оприлюднило орієнтовні критерії модернізації мережі. URL: https://osvita.ua/vnz/reform/91422 /#google_vignette5

Не вистачає студентів : у Міносвіти хочуть зменшити кількість університетів втричі. URL: https://mbiz.censor.net/news/3467716/ne_vystachaye_studentiv_u_minosvity_hochut_zmenshyty_kilkist_ universytetiv _vtrychi.

Міністерство освіти і науки України оновило Порядок прийому на навчання для здобуття ступенів бакалавра, магістра, доктора філософії/доктора мистецтва у 2024 році. URL: https://mon.gov.ua/news/zminy-do-poriadku-pryiomu-na-navchannia-dlia-zdobuttia-vyshchoi-osvity-u-2024-rots

Про внесення змін до переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої та фахової передвищої освіти : постанова КМУ УКРАЇНИ від 30 серпня 2024 р. № 1021. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-vnesennia-zmin-do-pereliku-haluzei-znan-i-spetsialnostei-za-iakym-a1021.

Про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку індивідуальних освітніх траєкторій та вдосконалення освітнього процесу у вищій освіт : Закон України. URL: https://kno.rada.gov.ua/news/main_news/ 76539.html

Про особливості акредитації освітніх програм, за якими здійснюють підготовку здобувачі вищої освіти, в умовах воєнного стану : постанова Кабінету Міністрів України від 16 березня 2022 р. № 295. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/295-2022-%D0%BF#Text

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-27