ТЕОРЕТИКО-ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ МАГІСТЕРСЬКОГО РІВНЯ ВИЩОЇ ОСВІТИ ТЕХНІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ

Автор(и)

  • Г. І. Лисенко Український державний університет науки і технологій, ННІ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури», Україна
  • С. П. Волкова Український державний університет науки і технологій, ННІ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури», Україна
  • В. В. Ковба Український державний університет науки і технологій, ННІ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури», Україна
  • В. Бекіров Український державний університет науки і технологій, ННІ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури», Україна

DOI:

https://doi.org/10.30838/UJCEA.2312.270425.83.1147

Ключові слова:

професійно-педагогічна компетентність, здобувачі магістерського рівня вищої освіти, первинний досвід педагогічної діяльності, технічні спеціальності, особистісно-орієнтована гуманістична модель освіти, лабораторія педагогічної майстерності

Анотація

Постановка проблеми. Українська система вищої освіти вже понад тридцять років як переживає болісний процес реформування, намагаючись досягти міжнародних стандартів якості і гармонізувати національний освітянський простір із загальносвітовим. На цьому шляху спільнота вітчизняних науковців у сфері освіти уважно вивчає позитивний досвід зарубіжних розвинених країн і трансформує його здобутки з метою удосконалення освітянського сектору України. У контексті реформування системи вищої професійної освіти Україні потрібно готувати конкурентоспроможних викладачів, професійно вмотивованих, ще з магістерського рівня вищої освіти, у відповідності до нормативних документів, зокрема Національної рамки кваліфікації та системи стандартів вищої освіти України. Мета статтіохарактеризувати теоретико-практичні засади формування професійно-педагогічної компетентності здобувачів магістерського рівня вищої освіти (на прикладі технічного ЗВО – ННІ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури»); дослідити набуття первинного досвіду педагогічної діяльності студентами старших курсів, які виступили у ролі викладачів для молодших курсів у вищій школі; проаналізувати ефективність такого підходу в освітньому процесі, а також визначити його вплив на академічну успішність і професійний розвиток обох груп здобувачів вищої освіти. Важливо підкреслити, що дане дослідження виконується в рамках роботи Лабораторії педагогічної майстерності кафедри українознавства, документознавства та інформаційної діяльності ПДАБА, одним із завдань якої є сприяння підвищенню якості підготовки майбутніх науково-педагогічних кадрів, зокрема, в умовах магістратури. Висновки. У дослідженні доводиться важливість формування професійно-педагогічної компетентності у здобувачів магістерського рівня вищої освіти (відповідно до законодавства України), особливо під час здобуття технічної спеціальності. Взаємодія між старшими та молодшими курсами сприяє розвитку педагогічних навичок, що дає можливість отримати магістрантами первинний досвід педагогічної діяльності, що важливо як для їхньої подальшої професійної кар'єри так і підвищення впевненості у викладацькій діяльності. Результати дослідження підтверджують доцільність і ефективність інтеграції практичних педагогічних елементів у навчальний процес, що сприяє формуванню компетентних фахівців.

Посилання

Калашнікова С., Базелюк Н., Базелюк О. та ін. Вдосконалення викладання у вищій освіті: теорія та практика : монографія; за наук. ред. С. Калашнікової. Київ : Інститут вищої освіти НАПН України, 2023. 255 с. URL: https://doi.org/10.31874/TE.202

Красильникова Г., Красильников С. Інструментарій формування педагогічної компетентності у здобувачів магістерського рівня вищої освіти. Молодь і ринок. 2024. № 6 (226). С. 25–30. URL: http://mir.dspu.edu.ua/article/view/307814

Лисенко Г. Педагогіка вищої школи в системі професійної підготовки магістрів технічного профілю. Український педагогічний журнал. 2020. № 4. С. 150–161. URL: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2020-4

Михайлюк І. Р. Педагогічні умови та модель формування готовності до педагогічної діяльності магістрів технічного спрямування. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. 2010. № 3. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2010_3_9

Моделювання професійної підготовки фахівців в умовах євроінтеграційних процесів : монографія; за ред. С. С. Вітвицької. Житомир : Вид. О. О. Євенок, 2019. 304 с.

Педагогічна практика : програма та методика реалізації : навч.-метод. посіб. Дніпро : Університет імені Альфреда Нобеля, 2019. 136 с.

Педагогічні студії з підготовки будівельно-архітектурних фахівців : дидактичний та виховний аспекти : колективна монографія; за заг. ред. Г. Євсєєвої, Г. Лисенко. Дніпро : ПДАБА, 2022. 483 с.

Професійний стандарт на групу професій «Викладачі закладів вищої освіти», затверджений 23.03.2021 р. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/pto/standarty/2021/03/25/Standart%20na%20hrupu%20 profesiy_ Vykladachi%20zakladiv%20vyshchoyi%20osvity_25.03.pdf

Управління підготовкою викладачів професійної освіти у країнах ЄС : загальний огляд. 2020. URL: http://surl.li/bxkap

Євсєєва Г. П., Лисенко Г. І. Теорія і методика викладання в сучасній вищій школі. Дніпро, 2020. 154 с.

Lysenko G. Features of training of vocational education teachers in Germany. ScienceRise : Pedagogical Education. 2022. № 3 (48). Рp. 37–43. URL: https://doi.org/10.15587/2519-4984.2022.257349

Yevseieva G., Lysenko G., Volkova S. Laboratory of Pedagogical Skills of Prydniprovska State Academy of Civil Engineering and Architecture : On the Way from Traditional Methods to Modern Educational Online Technologies. Proceedings of the 37th International Business Information Management Association (IBIMA). Cordoba, Spain, 30−31 May 2021, pp. 10662–10667.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-27