ЧИСЕЛЬНЕ МОДЕЛЮВАННЯ НАПРУЖЕНО-ДЕФОРМОВАНОГО СТАНУ ЗЕМЛЯНОГО ПОЛОТНА АВТОМОБІЛЬНОЇ ДОРОГИ В ПРОЦЕСІ СПОРУДЖЕННЯ НА СЛАБКИХ ҐРУНТАХ

Автор(и)

  • О. В. Трегуб Український державний університет науки і технологій, ННІ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури», Україна
  • В. В. Ковальов Український державний університет науки і технологій, ННІ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури», Україна
  • Є. О. Ландо Український державний університет науки і технологій, ННІ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури», Україна
  • С. М. Кочан Український державний університет науки і технологій, ННІ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури», Україна
  • І. Г. Андреєва Український державний університет науки і технологій, ННІ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури», Україна

DOI:

https://doi.org/10.30838/UJCEA.2312.270425.126.1152

Ключові слова:

чисельне моделювання, слабкі ґрунти, земляне полотно, попереднє обтиснення ґрунтів, автомобільна дорога

Анотація

Постановка проблеми. Забезпечення несучої здатності основ є актуальною проблемою при будівництві автомобільних доріг та штучних споруд на слабких ґрунтах. Метод попереднього привантаження основи забезпечує зміцнення слабких ґрунтів. Однак методика розрахунку та проєктування земляного полотна з урахуванням особливостей взаємодії з ґрунтовою основою у процесі спорудження потребує удосконалення. Метою досліджень є удосконалення методики чисельного моделювання методом скінченних елементів (МСЕ) напружено-деформованого стану (НДС) земляного полотна автомобільних доріг у процесі спорудження на слабких ґрунтах з урахуванням їх попереднього обтиснення. Результати досліджень. Достовірність моделей ґрунтів оцінена тестовим чисельним моделюванням натурних випробувань основ дослідними фундаментами за ідеальною пружно-пластичною моделлю з критерієм міцності Мора-Кулона (Mohr-Coulomb model) та моделлю ізотропного зміцнення (Hardening Soil model) з використанням програми PLAXIS 3D. У роботі розглядались задачі моделювання НДС при навантаженні та частковому розвантаженні (ефект попереднього обтиснення) шару слабкого ґрунту у процесі спорудження земляного полотна автодороги; визначення часу стабілізації осідань; моделювання НДС при ущільненні слабкого ґрунту з вертикальними піщаними дренами і фільтраційним шаром; моделювання земляного полотна на піщаній подушці. За даними чисельного моделювання визначені розміри зон зміцнення і пластичних деформацій у основі та допустимий тиск для забезпечення зміцнення ґрунту. Час консолідації ґрунту та стабілізації осідань основи розраховувався за даними розсіювання надлишкового порового тиску у шарі слабкого водонасиченого ґрунту. Стійкість укосів земляного полотна перевірялась розрахунком «коефіцієнтів безпеки». Висновки. Для моделювання МСЕ НДС основ при навантаженні та частковому розвантаженні (ефект попереднього обтиснення) шару слабкого ґрунту у процесі спорудження земляного полотна автодороги є доцільним використання пружно-пластичної моделі ізотропного зміцнення. Застосування методу привантаження фільтруючим насипом з улаштуванням вертикальних дрен забезпечить зміцнення слабких ґрунтів та підвищення несучої здатності основи у короткі терміни, що дозволить експлуатувати автодорогу без значних додаткових деформацій, тим самим підвищити її надійність в експлуатації. Розглянута методика чисельного моделювання МСЕ НДС може бути використана при проєктуванні споруд на слабких ґрунтах, що передбачає  розрахунки осідань і напружень, надлишкового порового тиску, часу консолідації, аналіз зон пластичних деформацій, зміцнення ґрунту і стійкості.

Посилання

ДСТУ 9186:2022. Настанова з проєктування земляного полотна автомобільних доріг. [Чинний від 2023-02-01]. Київ : ДП «УкрНДНЦ», 2022. 114 с.

ДСТУ-Н Б.В. 1.1.-40:2016. Настанова щодо проектування будівель і споруд на слабких ґрунтах. [Чинний від 2017-04-01]. Вид. офіц. Київ : Мінрегіонбуд України, 2017. 66 с.

Друкований М. Ф. та ін. Армування основ будівель і споруд : монографія. Вінниця : УНІВЕРСУМ-Вінниця, 2006. 235 с.

Zotsenko N., Vynnykov Y. Designing the compacted subsoil’s using mathematical simulation method. Proceedings of the XIII Danube-European Conference on Geotechnical Engineering (Ljubljana, 2006). № 2. Pр. 385–390.

Киричек Ю. А., Трегуб А. В., Тымчишин Е. М. Определение допускаемого давления на основания фундаментов мелкого заложения по данным численного упругопластического решения. Науково-технічний збірник: Автомобільні дороги і дорожнє будівництво. Київ : НТУ, 2013. Вип. 89. С. 177–184.

Клепиков С. Н. Расчет сооружений на деформируемом основании. Київ : НИИСК, 1996. С. 60–85.

Тугаенко Ю. Ф. Развитие деформаций в основаниях фундаментов, способы их ограничения и методы оценки. Монография. Одесса : Астропринт, 2003. С. 112–114.

Braja M. Das, Khaled Sobhan. Principles of Geotechnical Engineering. Eighth Edition, SI – Cengage Learning, 2014. 770 p.

ДБН В.2.1-10:2018. Основи і фундаменти будівель та споруд. Основні положення. [Чинний від 2019-01-01]. Київ : Мінрегіонбуд України, 2018. 36 с.

Brinkgreve R. B. J. & Vermeer P. A. PLAXIS : Finite Element Code for Soil and Rock Analyses, Version 7. Balkema, 1998.

Schanz T., Vermeer P. A. The Hardening Soil Model : Formulation and verification. Beyond 2000 in Computational Geotechnics. Balkema. Rotterdam, 1999. № 1. Рp. 281–290.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-27